
Doç. Dr. Hale Işık Güler
Araştırma Tasarımı ve Proje Geliştirme
Dr. Hale Işık-Güler, söylem çözümlemesi ve edimbilim, derlem dilbilim ve Eğitim dili olarak İngilizce (EMI) araştırmaları üzerine yoğunlaşmakta; sınıf etkileşimi ve çevrimiçi söylem konularındaki disiplinlerarası çalışmalarını, kurumsal strateji geliştirme ve uluslararasılaşma süreçlerine katkılarıyla birleştirmektedir.
Biyografi
Doç. Dr. Hale Işık-Güler, Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nde öğretim üyesidir. 25 yılı aşkın süredir ODTÜ’de çalışmaktadır. Lisansını Hacettepe Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi Bölümü’nde, yüksek lisans ve doktorasını ise ODTÜ’de İngiliz Dili Öğretimi alanında tamamlamıştır....
Doktorası sırasında Fulbright FLTA bursiyeri olarak bir yıl boyunca Amerika’da üniversite düzeyinde dil ve kültür dersleri vermiş, doktora derecesini aldıktan sonra ise TÜBİTAK bursu ile İngiltere Warwick Üniversitesi’nde doktora sonrası araştırmalar yürütmüştür.
Araştırmaları, dilin farklı toplumsal, kültürel ve kurumsal bağlamlarda nasıl kullanıldığını incelemektedir. Söylem çözümlemesi, edimbilim, derlem dilbilim ve sosyodilbilim alanlarında uzmanlaşmış olan Dr. Işık-Güler; sınıf içi etkileşim, nezaket ve nezaketsizlik, kültürlerarası ve işyeri iletişimi, sosyal medya söylemleri ve yükseköğretimde İngilizce eğitim dili (EMI) gibi konulara odaklanmaktadır. Araştırmaları, kuramsal çerçeveleri veri odaklı yaklaşımlarla birleştirerek, farklı bağlamlarda etkileşimsel pratiklerin nasıl biçimlendiğini ortaya koymaktadır. Çalışmaları Journal of Pragmatics, Intercultural Pragmatics, Discourse, Context & Media, Journal of Politeness Research, Australian Review of Applied Linguistics ve Linguistics and Education, gibi önde gelen uluslararası dergilerde yayımlanmış, ayrıca Routledge, De Gruyter ve Peter Lang gibi yayınevlerinin kitaplarında yer almıştır (bkz. https://blog.metu.edu.tr/hisik/publications/)
Işık-Güler, ODTÜ’de DISCOURSE and Corpus Research Group (DISCORE)’un kurucusu ve yürütücüsüdür. Grup; sözlü ve yazılı derlemler, eleştirel söylem çözümlemesi, konuşma çözümlemesi, kimlik inşası ve kültürlerarası edimbilim gibi konulara odaklanmakta, özellikle Türkçe, İngilizce ve çokdilli bağlamlarda projeler geliştirmektedir. DISCORE, aktif bir araştırma topluluğu yaratarak disiplinlerarası projelere katkı sunmakta ve yeni nesil dilbilimcilerin yöntemsel ve kuramsal açıdan yetişmesine destek olmaktadır (discore.metu.edu.tr). Ayrıca Işık-Güler, DISCORE çatısı altında kurulan METU-EMI Araştırma Ağı’nın araştırma lideridir. Bu ağ; Türkiye’de ve uluslararası bağlamda yükseköğretimde İngilizce Eğitim Dili uygulamalarını incelemekte ve geliştirmektedir. Ağın önemli girişimleri arasında İngilizce Eğitim Dili Derlemi (EMIC), EMIGeCo (EMI Jest Alt-Derlemi) ve EMIT4F (Öğretim Üyeleri için EMI Eğitimi) programı yer almaktadır. Bu projeler, sınıf içi etkileşimleri kanıta dayalı olarak incelemeyi, öğretim üyelerinin mesleki gelişimine katkı sağlamayı ve çokdilli ve uluslararasılaşan eğitim ortamlarında kurumların dil politikalarını desteklemeyi amaçlamaktadır (emi.metu.edu.tr). Bugüne kadar, söz konusu alanlarda 20’den fazla doktora ve yüksek lisans tez danışmanlığı yapmıştır.
Öğretim ve araştırma faaliyetlerinin yanı sıra Işık-Güler, ulusal (MEB ve TDK vb. bünyesinde) ve uluslararası ölçekte (İngiltere, Çin, Japonya vb. ülkelerle) birçok büyük projeyi koordine etmiş ve bu projelere araştırmacı olarak katkıda bulunmuştur. Bu projeler arasında Türkçenin ve İngilizcenin sözlü ve yazılı derlemlerinin oluşturulması, profesyonel ve kurumsal iletişimin gerçek yaşam bağlamlarında incelenmesi/geliştirilmesi ve İngilizcenin eğitim dili olarak kullanımına yönelik çerçevelerin geliştirilmesi yer almaktadır. Bu çalışmalar, Türkiye’deki ve yurtdışındaki üniversitelerle işbirliği içinde yürütülmüş; hem akademik bilgi üretimini hem de uygulamaya dönük çıktıları desteklemiştir.
Akademik kariyeri süresince yönetim görevleri de alan Doç. Dr. Işık-Güler, ODTÜ Eğitim Fakültesi Dekan Yardımcılığı ve ODTÜ’de Uluslararası İşbirlikleri ve Uluslararasılaşmadan sorumlu Rektör Danışmanı olarak görev yapmıştır. Bu görevi kapsamında üniversitenin uluslararasılaşma stratejisinin belirlenmesi, Uluslararası İşbirlikleri Ofisi aracılığıyla öğrenci, öğretim üyesi ve idari personel için Erasmus+ ve diğer değişim programlarını kapsayan hareketlilik süreçlerinin yönetimi ve Erasmus+ Kurumsal Koordinatörlüğü sorumluluklarını üstlenmiştir. Ayrıca üniversitenin Uluslararası Ortak Derece Programlarını yöneterek, küresel işbirliklerini kurumsal hedeflerle uyumlu hale getirilmesi ve ODTÜ’nün uluslararası akademik görünürlüğünü güçlendirmek için çalışmıştır. Bu rol, dil, kişiler ve kültürlerarası iletişim ve yükseköğretim alanındaki uzmanlığını kurumsal strateji ve politika geliştirme ile birleştirmesine olanak sağlamıştır.
Öğretim, danışmanlık ve araştırma liderliği çalışmalarıyla Doç. Dr. Işık-Güler; dil, söylem ve eğitim alanlarında disiplinlerarası ve uluslararası diyalogların güçlenmesine katkıda bulunmaktadır. ODTÜ Teknokent bünyesinde FabuLAB Eğitim çatısı altındaki çalışmalarıyla, akademik bilgi üretimini pratikle buluşturarak kapsayıcı, etkili ve sürdürülebilir dil kullanımı ve eğitim yaklaşımlarını desteklemeyi hedeflemektedir.
Eğitim
- Doktora Sonrası: Warwick Üniversitesi, Uygulamalı Dilbilim Merkezi, 2008-2009
- Doktora : Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İngiliz Dili Öğretimi, 2008
- Yüksek Lisans: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İngiliz Dili Öğretimi, 2003
- Lisans : Hacettepe Üniversitesi, İngilizce Öğretmenliği, 2000
- Lisans: İstanbul Üniversitesi, İngilizce Öğretmenliği, 1996-1997