Yaşla Birlikte Zihinler Neden Farklı Öğrenir?
Araştırma Bulgusu

Yaşla Birlikte Zihinler Neden Farklı Öğrenir?

31 Ekim 20254 dakika okuma
##yaşlanmavedil #yaşamboyuöğrenme #languageandaging

Bilimsel araştırmalar, yaşlanmanın öğrenme kapasitesini azaltmadığını; yalnızca öğrenme biçimini dönüştürdüğünü göstermektedir. Genç beyinler hızdan güç alırken, ileri yaşta beyinler anlam, deneyim ve bağlam zenginliğini kullanarak derinlemesine öğrenir.

Yaşla Birlikte Zihinler Neden Farklı Öğrenir?

FabuLAB’da öğrenme, insan yaşamının her evresinde yeniden biçimlenen dinamik bir bilişsel süreç olarak görülür.
Psikodilbilimsel bulgular, yaşlanmanın bilişsel sistemi zayıflatmak yerine, onu yeniden yapılandırdığını ortaya koymaktadır (Craik & Salthouse, 2000). Bu yeniden yapılanma, öğrenmenin doğasını değiştirmekte; ileri yaşta bireylerde hız odaklı işlemleme yerini anlam ve deneyim odaklı bir stratejiye bırakmaktadır (Park et al., 2002).

Zihinsel Dönüşüm: Akıcıdan Kristalizeye

Genç bireyler öğrenirken genellikle akıcı zekâya dayanır; bu, hızlı analiz, soyut örüntü tanıma ve kısa süreli bellek kapasitesiyle ilişkilidir (Cattell, 1987). İleri yaştaki bireyler ise kristalize zekâlarını, yani yaşam boyu birikmiş sözcük, kavram ve dünya bilgilerini kullanır (Verhaeghen, 2003). Bu durum, öğrenme sürecini daha yavaş hale getirebilir; ancak aynı zamanda daha anlamlı, bağlamsal ve kalıcı öğrenme sağlar (Craik & Salthouse, 2011).

Nörogörüntüleme çalışmaları, ileri yaştaki bireylerin bilişsel görevlerde beynin her iki yarımküresini birden etkinleştirdiğini ortaya koymuştur. Cabeza’nın (2002) “HAROLD modeli” (Hemispheric Asymmetry Reduction in Older Adults), bu çift taraflı aktivasyonu bir telafi stratejisi olarak tanımlar. Benzer biçimde Reuter-Lorenz ve Cappell (2008), yaşlanan beynin azalan işlem hızını dengelemek için daha geniş nöral ağları devreye soktuğunu göstermiştir. Dolayısıyla ileri yaştaki beyin, hızın yerini anlam ve bütünlük temelli öğrenme stratejileriyle doldurur.

Anlam, Duygu ve Sosyal Bağlamın Rolü

Carstensen ve arkadaşlarının (2006) araştırmaları, ileri yaştaki bireylerin öyküsel ve duygusal bağlam içeren bilgileri daha kolay hatırladığını göstermektedir. Bu, duygusal içeriğin belleği destekleyici ve kalıcılığı artırıcı bir unsur olduğunu ortaya koyar. İleri yaştaki birey için bir kelimenin anlamı yalnızca bir dilsel yapı değil, kişisel geçmişle ve deneyimle örülmüş bir ağ haline gelir. Bu nedenle sosyal ilişkiler, mizah ve duygusal ton, öğrenmenin bilişsel verimliliğini artıran anahtar etmenlerdir (Craik & Salthouse, 2011).

FabuLAB’ın Yaklaşımı

FabuLAB, yaşlanmanın getirdiği bilişsel farklılıkları bir eksiklik değil, yeni öğrenme yolları geliştirmek için fırsat olarak görür. 

Bu vizyon doğrultusunda yürütülen Ar-Ge projeleri:

1. Anlam merkezli öğrenme tasarımlarını,

2. Bilişsel çeşitliliğe duyarlı tempo ve materyalleri,

3. Duygusal ve sosyal etkileşimi destekleyen dijital ortamları bir araya getirir.

 

Kaynaklar:

Cabeza, R. (2002). Hemispheric asymmetry reduction in older adults: The HAROLD model. Psychology and Aging, 17(1), 85–100.


Carstensen, L. L., Mikels, J. A., & Mather, M. (2006). Aging and the intersection of cognition, motivation, and emotion. In J. Birren & K. W. Schaie (Eds.), Handbook of the Psychology of Aging (6th ed., pp. 343–362). Academic Press.


Cattell, R. B. (1987). Intelligence: Its structure, growth and action. North-Holland.


Craik, F. I. M., & Salthouse, T. A. (Eds.). (2011). The Handbook of Aging and Cognition (3rd ed.). Psychology Press.


Park, D. C., Lautenschlager, G., Hedden, T., Davidson, N. S., Smith, A. D., & Smith, P. K. (2002). Models of visuospatial and verbal memory across the adult life span. Psychology and Aging, 17(2), 299–320.


Reuter-Lorenz, P. A., & Cappell, K. A. (2008). Neurocognitive aging and the compensation hypothesis. Current Directions in Psychological Science, 17(3), 177–182. 


Verhaeghen, P. (2003). Aging and vocabulary scores: A meta-analysis. Psychology and Aging, 18(2), 332–339.

Güncel Kalın

FabuLAB gelişmelerini takip edin! Seçilmiş, önemli güncellemeler için e-posta listemize katılın.

Sık Sorulan Sorular

FabuLAB, ODTÜ öğretim üyeleri tarafından kurulmuş bir AR-GE şirketidir. Geleneksel dil eğitimi hizmetlerinden farklı olarak, dil eğitimi ve danışmanlığına en güncel araştırmaları, derlem analizlerini ve bilişsel yaklaşımları entegre eder.

Merkezimiz ODTÜ Teknokent, Ankara ’dadır. Tüm hizmetlerimizi çevrimiçi olarak sunmaktayız. Bu sayede programlarımıza her yerden erişilebilir.

Eğitimlerimiz, araştırma deneyimi ve uygulama bilgisine sahip akademisyenler ve dil uzmanları tarafından yürütülmektedir. Eğitmenlerimizin arasında ODTÜ öğretim üyeleri de bulunmaktadır.

Her ikisi de mevcut. Katılımcılar, ihtiyaçlarına göre kişiselleştirilmiş bire bir dersler ya da işbirliğine dayalı küçük grup dersleri arasından seçim yapabilir.

Katılımcılar, özel olarak geliştirdiğimiz ihtiyaç analizi ve seviye tespit sürecimiz (dil seviyesi + hedefler + gerekirse, bilişsel profil) ile en uygun programa yönlendirilir.

Evet. Katılımcılara aldıkları programı belgeleyen ve kurumlar ya da işverenlerle paylaşılabilecek bir FabuLAB Katılım Sertifikası verilir.

Programlarımız çocuklar (7–18), üniversite öğrencileri, yetişkinler ve 55+ yaş grubu için tasarlanmıştır. Her program, yaşa ve ihtiyaca uygun araştırma temelli bir yaklaşımla hazırlanır.

Evet. TOEFL, IELTS, TOEIC, PTE gibi uluslararası sınavlara; ayrıca üniversite hazırlık atlama sınavları ve kolej lise hazırlık sınavları için özel destek sağlıyoruz.

Bilişsel temelli dil programımız, ileri yaş katılımcıların hafızasını destekler, beyin sağlığını güçlendirir ve Demans/Alzheimer riskinin azaltılmasına katkıda bulunur.

Akademik okuryazarlık, kurumsal iletişim, EMI öğretim elemanı eğitimi, müfredat tasarımı, politika ve strateji geliştirme gibi alanlarda kuruma özel danışmanlık ve özelleştirilmiş araştırma hizmetleri sunuyoruz.

Evet. Fakülteler, okullar ve organizasyonlar için özel ihtiyaç ve hedeflere uygun çözümleri düzenli olarak geliştiriyoruz.

Tüm programlarımız, ampirik bulgulara, derlemlere ve uluslararası kabul görmüş akademik çerçevelere dayalı olarak tasarlanmaktadır.

Evet. Programlarımızda dijital araçlar, online platformlar ve AR-GE yenilikleri entegre edilerek geleceğe hazır öğrenme ortamları oluşturulmaktadır.

Bize WhatsApp, e-posta veya çevrimiçi form üzerinden ulaşabilirsiniz. Ekibimiz sizi kayıt ve seviye belirleme süreci konusunda yönlendirecektir.

Evet. Türkiye’de ve yurtdışında üniversiteler, bakanlıklar ve kurumlarla güçlü işbirlikleri yürütüyoruz ve yeni ortaklıklara da açığız.

FabuLAB
Adres
  • Merkez

    06800, ODTÜ Teknokent. Ankara, Türkiye

İletişim
  • +90 533 323 5379

  • info@fabulab.com.tr

Bilgi FormuBizimle İletişime Geç